Brugerinddragelse

Borger, frivillige eller beboer – håndtering af mange stemmer

Brugerinddragelse anvendt i praksis er en anerkendt måde at tænke udvikling, ejerskab og bæredygtighed ind i projekter. Omdrejningspunktet er, at vi undersøger hvad slutbrugeren siger til fx et nyt kommunalt tiltag, et grønt område, eller noget helt tredje.

Hvis du arbejder med frivillige, borgere eller beboere, ved du, at det ikke er nogen nem opgave at inddrage de mange stemmer. Folks interesser er svingende og mangfoldige. Din deadline ryger måske også i svinget, fordi dokumentationsopgaven er større end først antaget. Måske er det svært at finde ud af, hvad du gør med de idéer, som I ikke skal realisere, og hvordan du håndterer formidlingsopgaven.

Brugerinddragelse handler om at kunne navigere i mange og muligvis modstridende interesser. Om at kunne vende interesserne til en styrke fremfor modstand, og om at skabe løsninger der både kan fungere i det levede liv og i den administrative jungle.

Kontakt

Har du spørgsmål til vores ydelser eller andet, er du altid velkommen til at kontakte chefkonsulent og ejer

Rikke Kajhøj
Tlf.: 40181872
Mail:  rikkekajhoj@goproces.dk.

Go’Proces i brugerinddragelsen

Er du usikker på, hvordan du får den bedste proces, kan du med fordel trække på vores stærke ressourcer, som blandt andet har erfaringer med:

  • Planlægning af processen og de enkelte møder
  • Håndtering af mange forskellige meninger
  • Idé-generering og produktudvikling
  • Indsamling af materiale og gøre det anvendeligt
  • Implementering af beslutninger
  • Opfølgning på tiltag
  • Inddragelse af politikere

Selve brugerinddragelsen

Selve brugerinddragelsen foregår ofte i større forsamlinger, og vi har stor erfaring med at lede store grupper (det gør vi hele tiden) og ved, hvordan vi får folk til at bidrage aktivt, også i meget forskelligartede grupperinger.

Måske er det netop den del af opgaven, du mangler hjælp til?

Hvordan kommer vi i gang?

Når I vil undersøge, om I har brug for en ekstern konsulent til jeres forløb, arrangerer vi et møde mellem 1-2 konsulenter fra Go’Proces og de involverede hos jer.  Mødet varer et par timer, og på mødet afklarer vi jeres situation og behov – og om vi bordet rundt mener, at vi er et godt match.

Vi vil være interesserede i:

  • Hvor langt er i I inddragelsesprocessen?
  • Hvad er forhistorien og jeres tidligere erfaringer med brugerinddragelse?
  • Taler vi om en reel inddragelse af brugeren, eller har I allerede besluttet jer for resultatet?
  • Hvem skal inddrages og hvorfor?
  • Hvilken rolle skal I selv spille i processen?
  • Hvordan inddrages jeres politikere?
  • Hvordan måler og følger vi op på arbejdet under og efter processen?

Vi kommer gerne 2 til mødet med jer fordi det kan give jer et indtryk af hvem der kunne løse opgaven – og fordi vi altid laver back-up. Sender vi en konsulent til jer, har vedkommende et bagland i Go’Proces, der kan hjælpe, sparre og sikre at opgaven løses sikkert.

Hvis I vælger at gå i gang med et brugerinddragelsesforløb, forbereder vi det i et tæt samarbejde.

 

 

Det siger andre

“Vi tilegnede os viden om nye arbejdsredskaber ift. at udvikle vante processer og fremme trivsel i personalegruppen. Der er blevet ryddet op i gamle processer og indført nye processer, eksempelvis ift. brug af IT.” 

Kontakt os

Vi glæder os til at høre fra dig, og svare på dine spørgsmål.

Artikler

Hent inspiration og læring i vores artikler. Læs bl.a. om hvordan du undgår skyttegravs syndromet og om hvorfor nysgerrige medarbejdere er et aktiv.

Birkholmvej 1
3540 Lynge
Email: info@goproces.dk
Tlf.: +45 87464040
CVR: 41280735