Respektfuld og professionel behandling hos Go’Proces

“Jeg har oplevet at have en proceskonsulent, som var rigtig god til at arbejde sammen med mig og afstemme, hvad der skulle til. Hun formåede at arbejde med nogle potentielt sprængfarlige emner på en enormt professionel og respektfuld måde. Fokus var på opgaven samtidig med, at der selvfølgelig var en anerkendelse af, at vi er mennesker, som spiller ind i en organisation”

– Ulla Frederiksen, Syddjurs Kommune

RESPEKTFULD OG PROFESSIONEL BEHANDLING HOS GO’PROCES

Ulla Frederiksen hos Syddjurs Kommune har faktisk et længere forhold til Go’Proces, og hendes særlige forhold til konsulent Rikke Kajhøj kom til lidt ad omveje.

”Vi havde brug for undervisning i forbindelse med nogle udviklingsdage med vores medarbejdere omkring løsningsfokuseret tilgang i forhold til vores borgere. Det er en disciplin, som medarbejderne skulle mestre. Det var her, Rikke kom ind i vores liv.” – begynder Ulla Frederiksen.

DET FARLIGE BLEV UFARLIGT

Ulla Frederiksen fortsætter:
”Rikke var jeg bare rigtig glad for at arbejde sammen med, så da vi skulle have en opfølgning på teamudviklingsdagene, var det oplagt at ringe til Rikke og spørge, om hun kunne hjælpe mig.”

I forbindelse med opfølgningen havde Ulla Frederiksen nogle forbehold, for det kan let blive nogle lidt sprængfarlige emner, man kommer til at berøre i sådan en proces.

”Men jeg oplevede, at Rikke var kanon-god til hele tiden afstemme processen med mig. Vi diskuterede, hvilken plan vi skulle bruge, og om vi nu satte gang noget, som var unødvendigt, eller som kunne risikerer at udvikle sig til noget, vi ikke kan styre.”, forklarer hun og fortsætter: ”Rikke var rigtig god til at fremme en oplevelse af, at man kan tale om noget, som faktisk kan være enormt besværligt, på en måde som er til at håndtere, og som giver værdi i forhold til, hvad skal vi fremadrettet.”

FOKUS PÅ OPGAVEN

”Vi holdt hele tiden fokus på opgaven og på hele den systemiske tænkning. Den her tankegang om, at ’det er jo ikke mig, der er noget i vejen med, men der kan være nogle ting i forhold til den måde, vi arbejder sammen på som gør det besværligt’.” – siger Ulla Frederiksen.

Hun er særligt imponeret over, hvordan processen blev styret:
”Der var masser af steder, hvor jeg godt kunne blive forledt til gå en anden vej, men her er Rikke virkelig skarp. Det har skabt mest værdi for os, at alle teams gik derfra med aftaler. Både om, hvad de ville, hvad deres næste mål var, og hvordan de ville arbejde videre med det. Det var rigtig fedt.”

VI HAVDE EN KOMPETENT GUIDE

Medarbejderne er også glade for processen, fortæller Ulla Frederiksen:
”Jeg har ikke hørt fra nogen af medarbejderne, at de har oplevet sig grænseoverskredet. Alle har været glade for det – og det er faktisk lidt usædvanligt for sådan en stor personalegruppe. For vi har også talt om det, der er svært.”

Måden, hvorpå Rikke Kajhøj formåede at cirkulere i teamene og tune ind på, hvad de meget forskellige teams havde brug for, har imponeret.

”Nogle af mine medarbejdere har efterfølgende sagt, at de to dage ikke føles som særlig lang tid – og at de følte sig kompetent guidet. Det tænker jeg var rigtig flot at kunne, når det jo egentlig ikke er nogle mennesker, Rikke kender.” – forklarer Ulla Frederiksen.

JEG VAR FULDSTÆNDIG TRYG

Når en stor proces skal søsættes, går der helt naturligt nogle tanker gennem hovedet på en leder. Det kan Ulla Frederiksen skrive under på.

”Lige meget hvor vi i arbejdsgruppen endte henne, handlede det om, at vi skulle blive bedre til at få sagt nogle af de svære ting til hinanden på en konstruktiv måde. Vi skulle snakke kommunikation og relationer. Jeg overvejede da at trække en ind, der arbejder i en mere terapeutisk retning. Men i sidste ende tænkte jeg, ’nej, det er ikke det vi skal’.”

Ulla Frederiksen fortsætter:
”Vi skal holde det på arbejdsdelen, og her var jeg tryg ved at bruge Rikke, for jeg havde jo oplevet, at Rikke kunne være i en proces, hvor fokus var på løsningen. Jeg var tryg ved, at hun forstod, hvad det var, der blev omdrejningspunktet. Vi skulle jo ikke sidde og græde, vi skulle faktisk grine og have det sjovt, og så skulle vi opleve at lykkedes med nogle ting.”

FOKUS PÅ OPGAVEN OG ANERKENDENDE MENNESKETILGANG

Ulla Frederiksen anbefaler gerne Go’Proces til andre, faktisk har hun lige givet Rikke Kajhøj til en af sine tidligere kolleger.

”Jeg har oplevet at have en proceskonsulent, som var rigtig god til at arbejde sammen med mig og afstemme, hvad der skulle til. Hun formåede at arbejde med nogle potentielt sprængfarlige emner på en enormt professionel og respektfuld måde. Fokus var på opgaven samtidig med, at der selvfølgelig var en anerkendelse af, at vi er mennesker, som spiller ind i en organisation.”
– siger Ulla Frederiksen.

Hendes medarbejdere er helt enige:
”Rikke er et usædvanlig dejligt menneske at arbejde sammen med og god til at afstemme med os, hvad vi har brug for i situationen.”

Derfor ligger det da også ligetil at ringe til Rikke Kajhøj og Go’Proces næste gang Ulla Frederiksen står med en proces.

”Nu har jeg oplevet, at hendes kompetence spænder vidt. Jeg oplevede Rikke undervise – og det var hun skidegod til. Som konsulent er hun jo fabelagtig i forhold til at håndtere procesdage og til at skifte mellem alvor og behovet for at lette stemningen med en lille leg. Jeg har bare været så glad for oplevelsen, og jeg kommer helt sikkert til at bruge Go’Proces igen.” – slutter Ulla Frederiksen af.

Det siger andre

“Vi tilegnede os viden om nye arbejdsredskaber, ift. at udvikle vante processer og fremme trivsel i personalegruppen. Der er blevet ryddet op i gamle processer og indført nye processer, eksempelvis ift. brug af IT.” 

Kontakt os

Vi glæder os til at høre fra dig, og svare på de spørgsmål du måtte have.

Artikler

Læs med i vores artikler og hent konklusioner, ideer og vores erfaringer omkring tidsaktuelle arbejdssituationer. Læs bl.a. om hvordan du undgår skyttegravs syndromet og om hvorfor nysgerrige medarbejdere er et aktiv.

Birkholmvej 1
3540 Lynge
Email: info@goproces.dk
Tlf.: +45 87464040
CVR: 41280735