Referencer
17871
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-17871,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-17.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
Print Friendly, PDF & Email

Vores Referencer

Vi bliver enormt kloge med Go’Proces

“Det var en vildt imponerende og dynamisk undervisningsform, hvor afveksling og det at tage læring ind var noget helt andet, end hvad jeg nogensinde havde prøvet før. Så jeg var helt høj i det år, hvor det foregik – det var fedt”

 

Louise Skov, Familieafdelingen i Syddjurs Kommune

LÆS MERE

Vi bliver enormt kloge med Go’Proces

Første gang Louise Skov fra Familieafdelingen i Syddjurs Kommune stiftede bekendtskab med Go’ Proces var i 2012, da hun tilmeldte sig en uddannelse som proceskonsulent.

 

”Jeg fik på en eller anden måde skovlen under nogle kompetencemidler og fik lov af min leder til at bruge tiden på det. I udgangspunktet ville jeg gerne have en efteruddannelse og blive klogere på kommunikation og procesfacilitering. Jeg havde hørt meget godt om Go’Proces fra andre, derfor endte jeg hos dem.”

– fortæller Louise Skov.

 

Proceskonsulent var et skridt på vejen

Da Louise Skov tog proceskonsulentuddannelsen, så hun straks værdien i de mange værktøjer på uddannelsen, som hun kunne bruge i sin daværende rolle som tillidsrepræsentant i kommunen. Men hun erkender samtidig, at det føltes lidt underligt at vælge sådan en lederuddannelse, før end hun var blevet leder.

 

”Det var det, der lige der skurrede mest for mig. Men det gik meget hurtig op for mig, at mange af de andre heller ikke var ledere. Noget af det sjove var netop at møde så mange forskellige mennesker.”

 

Der er særligt en ting, som Louise Skov husker fra sit første møde med Go’Proces:

Det var en vildt imponerende og dynamisk undervisningsform, hvor afveksling og det at tage læring ind var noget helt andet, end hvad jeg nogensinde havde prøvet før. Så jeg var helt høj i det år, hvor det foregik – det var fedt.”

 

Styrkelse af teams og samarbejde

Faktisk anbefaler Louise Skov jævnligt andre at prøve kræfter med uddannelsen:

”Jeg har anbefalet det videre til flere forskellige, især fordi jeg bestemt synes, man får rigtig meget både kendskab til sine egne styrker og svagheder og viden om kommunikation og videndeling. Der er fokus på, hvordan man skaber god læring og gode processer.”

 

Louise Skov så uddannelsen som et fundament for sin videre udvikling og sit næste naturlige karriereskridt, og hendes tidligere oplevelser med Go’Proces gjorde det naturligt at kontakte dem igen.

 

”Da jeg blev leder, havde jeg brug for nogle dygtige procesfacilitatorer til at facilitere en proces i forhold til styrkelse af samarbejde og kommunikation i mine teams. Jeg tænkte selvfølgelig straks på Go’Proces. Men det var ikke sidste gang, jeg brugte dem. ”

fortæller Louise Skov.

 

Genial ledelsessupervisor

Louise Skov har særligt en konsulent, som hun har holdt fast i gennem alle årene:

”Trine Teglhus har været gennemgående, og derfor kom jeg naturligt i tanke om hende, da jeg stod og manglede en dygtig ledelsessupervisor for den ledergruppe, som jeg var blevet en del af. I dag tager vores ledergruppe ind til Trine ca. en gang hver sjette uge og bliver kloge på os selv og vores ledelse.”

 

For Louise Skov betyder det meget, at ledergruppen får adgang til et nørderum, hvor de kan snakke ledelse og finde frem til gode løsninger. Det rum skaber Trine Teglhus.

 

”Man kan sige, at Trines fornemmeste job er at gøre os klogere på vores nye fag – ledelse. Hver gang vi mødes, har vi typisk en runde, hvor vi lige tjekker ind og finder ud af, hvad der fylder lige nu, og hvordan vi har det hver især.”

 

Det handler om ledelse

Hvordan er det så at være til ledelsessupervision i Go’Proces’ søstervirksomhed Albatros-Supervision?

 

”Vi vælger to cases, noget der driller, noget der udfordrer, eller noget vi har brug for hjælp til. Derfra er det Trines opgave at få alle de kloge overvejelser ud af den, som bliver superviseret, men også at bruge teamet til at spejle og reflektere over, hvilke veje man kan gå. Emnerne kan stikke alle mulige retninger, men det handler altid om ledelse.”

– forklarer Louise Skov.

 

Hun fortsætter:

”Trine har et menneskesyn og en etik omkring, som virkelig tiltaler mig. Vi arbejder både fagligt og personligt, men altid i forhold til ledelsesfaget. Det er nogle fede timer, som vi i ledergruppen prioriterer højt. Vi går altid derfra med ny viden og nye inputs og nye vinkler.”

 

Viden, dynamik og spræl

Louise Skov er ikke i tvivl om, hvad det er, der gør Go’Proces til noget særligt:

”Jeg synes, de har nogle kompetente medarbejdere, og så er det et hus med en masse viden og dynamik og spræl også. Her træder du ind i et rum, hvor du kan få mange forskellige ting.”

 

”Konsulenterne er skarpe og dygtige og lever op til det, de siger de kan.”

– runder hun af med et smil.

Go’Proces hjælper os gennem vores udfordringer

“Det viste sig, at Mia har ret godt styr på alt det, the Oak Men stod og manglede. Det går jo fra psykologi og personlige forhold og over i virksomhedsdrift og økonomiske forhold. Det er ret bredt, det hun kan hjælpe med og i vores proces, der har hun jo hjulpet os med det hele. Det synes jeg er ret vildt”

 

Anders Buchtrup Jensen, Ejer af The Oak Men

LÆS MERE

Go’Proces hjælper os gennem vores udfordringer

Efter et heftigt efterår med masser af opgaver og stor travlhed og en velfortjent juleferie mødte Peter Hensberg og Anders Buchtrup Jensen, ejere af virksomheden The Oak Men, atter ind i firmaet, men der manglede noget:

 

”Der var gået lidt hårknude i det hele af forskellige årsager, både samarbejdsmæssigt og økonomisk. Vi var faktisk i tvivl om, om hvad virksomheden overhovedet kunne.”

– forklarer Peter Hensberg.

 

Anders Buchtrup Jensen er helt enig:

”Vi mødte ind efter en juleferie med total manglende motivation, lyst til og tro på, at vi kunne komme i gang igen. Det skulle der gøres noget ved, hvis vi ikke bare skulle tage hjem igen.”

 

Vi har fået overblikket tilbage

Udfordringerne står Peter Hensberg og Anders Buchtrup Jensen stadig med, men de har fået hjælp fra Mia Søiberg, Go’ Proces, og i dag ved de to ejere, hvilken slags proces, de er i gang med.

 

Anders Buchtrup Jensen forklarer:

”Mia har været med til at give os nogle helt små, konkrete, dagligdags værktøjer til at kunne overskue nogle ting, som kan blive diffuse, når man er presset. Hun har også været god til også at se nogle ting mere overordnet og langsigtede.”

 

Peter Hensberg er helt enig og fortsætter:

”Det er noget så simpelt som at lægge en plan for dagen i morgen og den her uge, så vi ved, hvad vi skal nå og hvordan vi får det gjort. Samtalerne med Mia handler både om vores deciderede udfordringer i virksomheden og vores samarbejde, som de handler om vores personlige relation til hinanden.”

 

Vi har fået simple og brugbare værktøjer

Når man inviterer et andet menneske ind i sin virksomhed, især i en periode, hvor tingene ikke lige glider, som de ellers bør, kræver det noget af en selv.

 

Peter Hensberg uddyber:

”Mia er en enormt tillidsvækkende person. Det har aldrig været svært at sige sin ærlige mening til i selskab med hende. Hun er god til at skabe nogle rammer, hvor man både har lyst til at tænke over, hvad der bliver sagt, selv får sagt nogle ting, og reflekterer over det, der foregår. De værktøjer, hun har givet os, er enormt brugbare, selvom det kan virke en lille smule simpelt.”

 

Det betyder meget for ejerne, at the Oak Men er i gang med en proces, og at der skal være tid til at lande det hele rigtigt.

 

”Vi har været i gang siden januar. Undervejs i vores proces, der bliver vi jo også nødt til at tale om mange forskellige ting, fordi selvom vi ikke ved, hvilken vej tingene kommer til vende, så driver vi jo stadig virksomheden. Den er jo ikke sat standby imens vi venter på at løse det andet.”

– siger Anders Buchtrup Jensen.

 

Du skal være villig til at være i processen

For Anders Buchtrup Jensen var der særligt en ting, som overraskede:

”Det viste sig, at Mia har ret godt styr på alt det, the Oak Men stod og manglede. Det går jo fra psykologi og personlige forhold og over i virksomhedsdrift og økonomiske forhold. Det er ret bredt, det hun kan hjælpe med og i vores proces, der har hun jo hjulpet os med det hele. Det synes jeg er ret vildt.”

 

I dag ved Anders Buchtrup Jensen og Peter Hensberg godt, at Go’Proces er meget andet, end det de først havde troet. Især fordi der sjældent er brug for Kleenex, og fordi det ikke er samtaleterapi på virksomhedsplan.

 

Peter Hensberg runder af:

”Mia er meget hurtig at udstikke en retning. Man skal selvfølgelig være villig til at gå ind i sådan noget, men det giver sig selv. Når man først tager beslutningen om at gøre det, så er man vel også comittet til det. Man skal jo bruge noget tid på det, og det koster jo også lidt penge. Man skal være indstillet på at løse tingene – det er den proces, vi står midt i lige nu.”

The Oak Men

The Oak Men er en tomandsvirksomhed, der laver og fremstiller og får produceret interiør i træ. De to ejere er uddannede møbelsnedkere, som i dag fokuserer deres energi på design. Frem for at virksomheden producerer selv, har de andre til at producere, mens de selv designer produkterne. Du kan se mere på: https://www.theoakmen.com/

At sikre trivsel og udvikling på arbejdspladsen

“Der hvor vi kan se at indsatsen indtil nu har skabt forandring, er blandt andet ved at kommunikationen medarbejderne imellem har ændret sig og ved, at flere udfordringer/konflikter bliver italesat til relevant part

 

Margot Clemmensen og Randi Pedersenden, Den Selvejende Institution Bispebjerg Børnegård

LÆS MERE

Daglig pædagogisk og administrativ leder af den selvejende institution Bispebjerg Børnegård Margot Clemmensen og koordinator Randi Pedersen har givet Rikke Kajhøj feedback på en proces afviklet over perioden november 2015 – februar 2016:

 

Margot Clemmensen og Randi Pedersen fortæller:

Udfordringen

Vi har valgt at sætte fokus på det psykiske arbejdsmiljø i Bispebjerg Børnegård. Vi er en stor institution, som består af 3 forskellige afdelinger, hvoraf den ene – vuggestuen – er placeret på selvstændig adresse. Vuggestuen er først kommet under børnegårdens ledelse i februar 2015, så det er et forholdsvis nyt samarbejde. Endvidere er der en hjemmebørnehave og en udflytterbørnehave.

 

Ledelsen har oplevet, at indførslen af kommunikation, primært vha. pc/kalendere osv., har været meget udfordrende for en stor gruppe medarbejdere. Ledelsen ønskede derfor at afdække udfordringer og handlemuligheder ift. at imødekomme denne udfordring.

 

Omlægningen af kommunikation har tydeligvis haft indvirkning på det psykiske arbejdsmiljø.

 

Endvidere oplevede ledelsen, at der var manglende kommunikation generelt både inden for de enkelte afdelinger, men også afdelingerne imellem, hvilket ligeledes har stor indflydelse på arbejdsmiljøet.

 

Særligt fokus på:

  • Udviklingen af det psykiske arbejdsmiljø
  • Kommunikative vanskeligheder – fra papir til IT
  • Kommunikation generelt i, og mellem, afdelingerne/ledelsen
  • Medarbejdernes ansvarstagen og nysgerrighed på at løse udfordringer

 

Proceskonsulentens opgave

Ledelsen ønskede hjælp fra en proceskonsulent, som kunne facilitere processen, og målrette denne ift. hvad viste sig relevant i processen. Dog med ønsket om at få sat fokus på nogle særlige udfordringer, som ledelsen oplevede og med ønsket om at få medarbejderne til at tage mere ansvar, ift. at få løst kendte udfordringer og sikre trivsel og udvikling på arbejdspladsen.

 

Processen

Proceskonsulenten hjalp med at få den enkelte medarbejder til at være opmærksom på betydningen af egen indflydelse på det psykiske arbejdsmiljø – ”aktietankegang”.

 

Vi tilegnede os viden om nye arbejdsredskaber, ift. at udvikle vante processer og fremme trivsel i personalegruppen.

 

Endvidere hjalp processen ledelsen med at få fokus på brug af disse arbejdsredskaber ift. kommunikation/IT og trivsel.

 

Ny praksis

Vi er selvfølgelig stadig i gang med processen med at styrke det psykiske arbejdsmiljø. Der hvor vi kan se at indsatsen indtil nu har skabt forandring, er blandt andet ved at kommunikationen medarbejderne imellem har ændret sig og ved, at flere udfordringer/konflikter bliver italesat til relevant part.

 

Dette er med til at forbedre trivsel, i om med at der kan tages hånd om udfordringer mellem relevante parter. Vi oplever også at der er en forbedret kommunikationen mellem medarbejdere og ledelse.

 

Der er blevet ryddet op i gamle processer og indført nye, eksempelvis ift. anvendelsen af IT.

 

Vi oplever der er en god tone personalet imellem – styrket kommunikation. Aktietænkningen er blevet implementeret på personalemøderne, således at vi taler om den enkeltes aktie og ledelsens aktie i forbindelse med gennemførslen af en aktivitet/opgave.

Ville være endnu bedre til at arbejde med læring og dannelse

”Når vi samarbejder med Go´Proces handler det i høj grad om konsulenternes evne til ´at tage egen medicin´. Den systemiske tankegang har været den grundlæggende tone i hele forløbet, og konsulenternes evne til at bruge systemisk teori i vores læringsrum, har været inspirerende og skelsættende for vores udbytte af forløbet. De har været undersøgende på skolens behov, de går med energien og tilpasser de enkelte workshops til det aktuelle behov i organisationen”

 

Tage Jørgensen, Skovagerskolen i Jelling

LÆS MERE

Skovagerskolen Jelling

Opgaven fra 2010-2016

Go´Proces har gennem en årrække arbejdet med Skovagerskolen i Jelling, en kommunal folkeskole, der underviser og tilbyder socialpædagogisk fritidsordning til børn med vidtgående psykisk og fysisk handicap.

 

 

I 2010/11 afholdt Go´Proces 5 forskellige processer for Skovagerskolen for at skabe udvikling og bevægelse inspireret af systemiske tanker og metoder.

 

I 2016 var Go’Proces igen på besøg 4 gange for at samle op på arbejdet med systemiske metoder og for at arbejde med læring i en systemisk tilgang.

 

Skovagerskolens medarbejdere ville være endnu bedre til at arbejde med læring og dannelse og til at være nysgerrige på egne tilgange og overbevisninger.

 

Sammen med Go`Proces ønskede Skovagerskolen at skabe en kommunikativ platform og en fælles referenceramme at arbejde ind i – og ud fra – i det daglige arbejde i de ca. 14 selvstyrende teams på skolen. Skoleleder Tage Jørgensen fortæller her om hans og ledergruppens ambition med forløbet:

 

 

Tilgangen

”Når vi samarbejder med Go´Proces handler det i høj grad om konsulenternes evne til ´at tage egen medicin´.

 

Den systemiske tankegang har været den grundlæggende tone i hele forløbet, og konsulenternes evne til at bruge systemisk teori i vores læringsrum, har været inspirerende og skelsættende for vores udbytte af forløbet.

 

De har været undersøgende på skolens behov, de går med energien og tilpasser de enkelte workshops til det aktuelle behov i organisationen”

– siger Tage Jørgensen, og fortsætter:

 

 

Udbyttet

Vi ønskede at styrke vores samarbejde hen mod, at vi i endnu højere grad evner at forblive professionelle og anerkendende over for hinanden, også når bølgerne går højt og tingene bliver ekstra komplekse for os.

 

Det har vi opnået i en sådan grad, at vi i dag kalder tingene ved rette navn. Vi har et fælles sprog og en fælles forståelse af vores kommunikation og kan gennem dette beredskab hjælpe hinanden til at holde rette fokus på sagen.

 

Vi oplever også en bedre kvalitet i skole/hjemsamtalerne, hvor vi er blevet endnu bedre til at gå undersøgende ind i samtalen, fordi vi ´spørger til en brik mere i puslespillet´ inden vi træffer beslutninger.

 

Denne højere grad af nysgerrighed på andres hensigt og egne antagelser er en stor styrke i samarbejdet personalegrupperne imellem.

 

Det at Skovagerskolen nu står på en systemisk platform mindsker kompleksiteten i kommunikationen og gør medarbejderne i stand til bedre at kunne forstå hinanden – og ikke mindst gribe hinanden, så dialoger holdes i det professionelle rum, og ikke bliver følelsesladet og personlige.

Det tror jeg at nye ledere kan have god gavn af

“Udfordringerne var mange som helt nyt sammenbragt team, med et nyt formål – og med en helt ny leder. Her hjalp Go’ Proces med at facilitere team-dage i et forløb, der hjalp os med at finde hinanden i en fælles forståelse af det nye formål.

Trine Teglhus var stærk til at arbejde med team-fællesskab og feedback-kultur i et anerkendende perspektiv, uden at skræmmesoftware-udviklerne”

 

Johnny Castrup, TV 2 DANMARK A/S

LÆS MERE

Johnny Castrup
Tidl. udviklingsansvarlig leder, Digital App Team, TV 2 DANMARK A/S udtaler:

Go’Proces og Trine har været en stærk hjælp at trække på for mig som ny konstitueret leder af
TV 2s digitale app-udviklingsteam.

 

Udfordringerne var mange som helt nyt sammenbragt team, med et nyt formål – og med en helt ny leder, og her hjalp Go’Proces med at facilitere team-dage i et forløb, der hjalp os med at finde hinanden i en fælles forståelse af det nye formål.

 

Trine Teglhus var stærk til at arbejde med team-fællesskab og feedback-kultur i et anerkendende perspektiv, uden at skræmme software-udviklerne. Og det er uden tvivl i stor grad hendes fortjeneste, at vi kom godt i gang sammen.

 

Fra mit personlige perspektiv, som ny leder, var det en fantastisk hjælp at kunne trække på Trines sparring. Med hendes teoretiske platform og empatiske indlevelse kom jeg altid fra vores samtaler med nye perspektiver, der var direkte anvendelige i hverdagen.

 

Og endelig var det takket være Trines råd, at jeg holdt op med at læse 7-trins selvhjælpsbøger og kom i gang med en masteruddannelse i ledelse. Så det fundament jeg har med herfra, er i høj grad hendes fortjeneste.

 

Yderligere havde vi en meget fleksibel klippekortsløsning, der gjorde det nemt for mig at få det på budgettet hjemme, samtidig med at vi kunne lægge energien, hvor den gav bedst mening.

 

Det tror jeg at nye ledere kan have god gavn af. Jeg vidste ihvertfald ikke på forkant, hvor gavnligt det ville
være med de personlige samtaler, og netop det åbne, udviklende perspektiv var godt for mig.

Der er altså arbejdet op imod meget konkrete resultatmålinger

“Afdelingen har løbende skulle afrapportere udviklingen til Teknisk Udvalg. Der er altså arbejdet op imod meget konkrete resultatmålinger

Det har været Go’Proces´ opgave at rådgive og understøtte ledelsen i processen og sparre med den enkelte leder, men også at være med i det direkte samarbejde med de enkelte teams og medarbejdere og dermed deltage i arbejdet med at gennemføre de trufne beslutninger i afdelingens produktion”

 

Claus Nickelsen, Aarhus Kommune

LÆS MERE

Udtalelse CME – Byggeri og BBR
Claus Nickelsen, Chef for Center for Miljø & Energi, Aarhus Kommune udtaler:

“I perioden juni 2014 til august 2015 har Center for Miljø og Energi haft et tæt og godt samarbejde med Go’Proces.”

 

Go´Proces´ overordnede opgave har været at hjælpe med genopretningen af byggesagsbehandlingen i Aarhus Kommune.

 

Henrik Thomsen har i den forbindelse arbejdet tæt sammen med ledelsen i Byggeri om udviklingen af afdelingen, og Christina Gamborg har udført opgaver i den forbindelse.

 

I 2014 blev Aarhus Kommunes tekniske område reorganiseret, herunder også byggesagsbehandlingen. Reorganiseringen har blandt andet omfattet ny ledelse og et skift fra enkeltsagsbehandling til en produktionsorientering med klare ledelsessystemer og specialisering.

 

Afdelingen har løbende skulle afrapportere udviklingen til Teknisk Udvalg. Der er altså arbejdet op imod meget konkrete resultatmålinger.

 

Det har været Go’Proces´ opgave at rådgive og understøtte ledelsen i processen og sparre med den enkelte leder, men også i flere tilfælde at være med i det direkte samarbejde med de enkelte teams og medarbejdere og dermed deltaget i arbejdet med at gennemføre de trufne beslutninger i afdelingens produktion.

 

Opgaverne har været meget bredspektrede, og bestod i alt lige fra beslutninger omkring sagsbehandlingsprocedurer, ledersparring, ansættelses- og afskedigelsesbeslutninger, organisering af materiale og dannelse af et fælles overblik.

 

Henrik har derudover arbejdet med byggesagsbehandling, IT-support og administration.

Vi ønskede at understøtte videndeling på tværs af landet.

“Denne facilitering gør til stadighed en forskel hos alle de, der deltog i seminaret.
Vi vil meget gerne samarbejde med Go’Proces i lignende projekter, og giver dem de varmeste og bedste anbefalinger!”

 

Stine Snede Villumsen, Århus Produktionsskole

LÆS MERE

Go’Proces faciliterede den 19. og 20. april 2016 en lang række workshops på Aarhus produktionsskole, Katrinebjerg med 172 deltagere (ledere, lærere, vejledere) fra produktionsskoler i hele landet.

 

Efter dagene interviewede vi Stine Snede Villumsen, KUU-uddannelsesleder og vejleder på Århus Produktionsskole:

 

Hvad bestod opgaven og samarbejdet mellem Go’Proces og dig/jer i?

Go’Proces (Gustav og Rikke mfl.) agerede facilitatorer på en større konference arrangeret af Undervisningsministeriet og KUU.

Go’Proces stod for workshops og energizere.

 

Hvad var din/jeres organisations udfordring eller ønske?

KUU (Kombineret Ungdomsuddannelse) er en relativt ny uddannelse, som startede op på landsplan i august 2015.

 

Det betyder, at der rundt omkring i hele landet sidder folk (undervisere og kontaktpersoner og uddannelsesledere) og ‘prøver sig frem’.

 

Det betyder også, at der sidder en masse mennesker med en masse forskellig viden og erfaringer, og vi ønskede med konferencen at lave et forum, hvor disse erfaringer og den viden kunne deles. Altså at så mange som muligt hørte om andres erfaringer med samtidig med at de bidrog med egne erfaringer.

 

Hvad hjalp Go’Proces konsulenten jer med?

Konsulenten hjalp med at facilitere denne videndeling. Forud for konferencen holdt vi et møde med konsulenten, hvor vi gav udtryk for, at vi ønskede at understøtte videndeling på tværs af landet.

 

Konsulenten havde inden konferencen en række forslag til måder at understøtte dette – blandt andet speed dating og workshops – og i samråd med konsulenten lagde vi en slagplan forinden.

 

Under selve konferencen stod Go’Proces for at rammesætte videndelingen i de forskellige workshops, og i de efterfølgende evalueringer giver deltagerne udtryk for, at de har fået et bredt kendskab til ‘de andres praksisser’. Dette er helt klart Go’
Proces’ fortjeneste!

 

Hvordan ser jeres nye praksis ud nu/hvilken værdi/forskel har samarbejdet gjort?

Go’Proces skabte på konferencen et forum, hvor deltagerne dels kunne videndele i situationen og dels fik øje på hinanden, så de kunne skabe relationer og efterfølgende videndele.

 

Go’Proces faciliterede dels at deltagerne delte ud af egen viden og at de kunne finde ud af, hvilken viden og kompetencer de øvrige deltagere besidder. Denne facilitering gør til stadighed en forskel hos alle de, der deltog i seminaret.

 

“Vi vil meget gerne samarbejde med Go’Proces i lignende projekter, og giver dem de varmeste og bedste anbefalinger! ”

Jeg kunne hente hjælp og inspiration undervejs og også efter endt kursus

“Jeg fik mod til at stille mig op og styre folk, jeg ikke har kendskab til, igennem en proces endda også i emner jeg ikke selv er ekspert i”

 

Marianne Britt Larsen, Middelfart Kommune

LÆS MERE

Marianne Britt Larsen, Hjemmeplejeleder, Hjemmeplejen og Dagscentre Ældreafdelingen, Middelfart Kommune udtaler:

”Jeg fik en ny viden i, hvordan man får et større udbytte af nogle af de igangsatte processer på min arbejdsplads, ved at få medarbejderne inddraget på en smartere måde og sørge for, at de tager mere ejerskab af processen.”

 

Det kunne jeg fordi, jeg på forløbet fik nogle gode redskaber til at guide/styre folk igennem en proces. Fordi jeg fik mod til at stille mig op og styre folk, jeg ikke har kendskab til, igennem en proces endda også i emner jeg ikke selv er ekspert i.

 

Derudover var jeg jo sammen med nogle engagerede undervisere og medkursister, som ville det samme som mig, nemlig lære at igangsætte, drive og følge op på processer i praksis.

 

Som en dejlig bonus lærte jeg også nye mennesker at kende, specielt dem jeg arbejdede sammen med i studiegruppen. Her har jeg kunne hente hjælp og inspiration undervejs og også efter endt kursus.

At blive dygtigere, klogere eller tydeligere på nogle ting

”Når hun er helt tæt på er det nemmest at se effekten. Det, hun kan med de 8 medlemmer i virksomhedsledergruppen, er rigtig godt.
Jeg fornemmer, at folk er helt høje, når de snakker om det, de får hos Mia. At de bliver dygtigere, klogere eller tydeligere på nogle ting.”

 

Peter Fabricius, Erhverv Silkeborg

LÆS MERE

Go’Proces gør vores medlemmer klogere

Peter Fabricius, Souschef hos Erhverv Silkeborg, stødte første gang på Go’Proces, da Erhverv Silkeborg ønskede nogle sparringsseancer omkring deres eget arbejde med at lave og facilitere gode processer.

 

Deres første kontakt med Mia Søiberg fra Go’Proces var personlige sparring, som hurtigt udviklede sig.

 

”Vi har brugt Mia i forskellige sammenhænge her i Erhverv Silkeborg, både i vores topleder-netværk, hvor der sidder over 100 ejere og ledere, og i vores forretningsudviklingsgrupper, som er mindre sparringsgrupper for ejere og ledere.”

 

Menneskekundskab og fingerspitzengefühl

”Vi er kort sagt utroligt glade for samarbejdet med Mia. Hun er særligt dygtig til er at gennemskue, hvordan gruppedynamikker fungerer i praksis og kan få et resultat ud af det i sidste ende. Hun bruger sin menneskekundskab og stærke fingerspitzengefühl at skubbe tingene videre – og så er hun god til at få folk til at tænke ud af boksen.”

 

Peter Fabricius er imponeret over, hvordan Mia Søiberg formår at trække ledere og ejere i Erhverv Silkeborgs ledersparringsgrupper ud af deres lineære tankegang og lave en god forstyrrelse, der får dem til at blive skarpere på, hvor de står, og hvad de vil.

 

”Når hun er helt tæt på er det nemmest at se effekten. Det, hun kan med de 8 medlemmer i virksomhedsledergruppen, er rigtig godt. Jeg fornemmer, at folk er helt høje, når de snakker om det, de får hos Mia. At de bliver dygtigere, klogere eller tydeligere på nogle ting.”

 

Vi taler om det, der er vigtigt

Erhverv Silkeborg er på mange måder en procesorganisation. De faciliterer netværk for alle erhvervsdrivende fra de nystartede til de erfarne ejere/ledere. Selv om Erhverv Silkeborg har erfaring med processer, er det dejligt at kunne trække Mia Søiberg ind, og det er der en helt særlig årsag til.

 

”Mia kan få deltagerne til at tale om det, der er vigtigt – det det egentlig handler om, for det er
essensen. Også for os, når vi gerne vil gøre vores virksomhedsledere klogere på sig selv og
virksomheden – og finde ud af, hvad der skal til”

– forklarer Peter Fabricius.

 

UDKAST

Han opsummerer let, hvordan det er at samarbejde med Go’Proces.

 

”Mia har rutine, erfaring og nærvær – hun kan proceskonsulentens håndværk. Samtidig har hun en
dejlig personlighed – hun er en, man har tillid til. Det, kombineret med hendes stærke værktøjer,
gør, at man trygt kan overlade sine processer til Mia. Hun er bare dygtig – sådan er det.”

Vores samarbejde er en fornøjelse

”Hvis man vil faciliteres gennem processer, hvor der er fokus på udvikling og forandring – og hvor der er fokus på, hvordan man inddrager mange forskellige aktører i processerne – så er det min klare oplevelse, at man ikke går galt i byen med Gustav”

 

Nicky Nedergaard, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

LÆS MERE

Vores samarbejde er en fornøjelse

Første gang faglig leder af Diplomuddannelsen i Designledelse på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Nicky Nedergaard, stødte på Go’Proces, gjorde konsulent Gustav Friberg hurtigt et godt indtryk.

 

”Gustav forstod tydeligt, hvad det var, vi gerne ville med vores uddannelse. Desuden var vores kursister rigtig glade for ham, så det var helt naturligt for mig at fortsætte samarbejdet. Og det har jeg ikke fortrudt, det har været en fornøjelse at arbejde sammen med ham.”

 

Unik profil der understøtter vores setup

Diplomuddannelsen i Designledelse indebærer bl.a. to undervisningsmoduler, der kombinerer designteori og -metoder med procesfacilitering. Det er netop på disse moduler, at Nicky Nedergaard benytter Go’Proces.

 

”Gustav har tidligere været med til at udvikle et rammeværktøj, der kombinerer procesfaciliteringselementer med det at arbejde med designprocesser. Derfor har han en ret unik profil til at gå med ind i vores setup,”

– forklarer Nicky Nedergaard.

 

Sæt teorien i spil

”Hvor det er min rolle at gå meget i dybden med de underliggende designteorier – hvad vi forstår ved design og ved designprocesser – så er det Gustavs rolle at sætte teorien i spil – og det er han enormt god til,”

– fortæller Nicky Nedergaard og fortsætter:

”Det er altså ikke hans rolle at stå og holde de store teoretiske oplæg. Han skal aktivere vores kursister, så de på egen krop oplever, hvad det vil sige at blive faciliteret af en dygtig facilitator og kunne spejle sig i det.”

 

Nicky Nedergaard er yderst tilfreds med den feedback, han oplever fra Gustav Fribergs side, når der er fuld gang i kursisternes øvelser. Men han sætter mindst lige så høj pris på en anden side af faciliteringen.

 

”At være en dygtig procesfacilitator handler jo i høj grad om at kunne skabe nogle gode relationer mellem dem man faciliterer, så man i fællesskab bevæger sig godt og trygt fremad i processen. Det er Gustav enormt dygtig til! Og så har han humor, som han formår at bruge til at skabe den gode atmosfære. Det skal man ikke underkende som en vigtig kvalitet hos en facilitator.”

 

Det får du med Go’Proces

”Hvis man vil faciliteres gennem processer, hvor der er fokus på udvikling og forandring – og hvor der er fokus på, hvordan man inddrager mange forskellige aktører i processerne – så er det min klare oplevelse, at man ikke går galt i byen med Gustav,”

siger Nicky Nedergaard.

 

Faktisk er der især et aspekt af samarbejdet med Gustav Friberg, som Nicky Nedergaard sætter stor pris på:

”Inden vi går i gang med undervisningen er der en længere periode, hvor planlægning fylder meget. Her leverer Gustav et solidt stykke arbejde i forbindelse med at få klarlagt, hvad der skal ske på de forskellige dage. Han kommer ikke bare og gør det godt på dagen, han forstår også at gøre sin kunde tryg i planlægningsprocessen.”

Respektfuld og professionel behandling hos Go’Proces

“Jeg har oplevet at have en proceskonsulent, som var rigtig god til at arbejde sammen med mig og afstemme, hvad der skulle til. Hun formåede at arbejde med nogle potentielt sprængfarlige emner på en enormt professionel og respektfuld måde. Fokus var på opgaven samtidig med, at der selvfølgelig var en anerkendelse af, at vi er mennesker, som spiller ind i en organisation”

 

Ulla Frederiksen, Syddjurs Kommune

LÆS MERE

Respektfuld og professionel behandling hos Go’Proces

Ulla Frederiksen hos Syddjurs Kommune har faktisk et længere forhold til Go’Proces, og hendes særlige forhold til konsulent Rikke Kajhøj kom til lidt ad omveje.

 

”Vi havde brug for undervisning i forbindelse med nogle udviklingsdage med vores medarbejdere omkring løsningsfokuseret tilgang i forhold til vores borgere. Det er en disciplin, som medarbejderne skulle mestre. Det var her, Rikke kom ind i vores liv.”

– begynder Ulla Frederiksen.

 

Det farlige blev ufarligt

Ulla Frederiksen fortsætter:

Rikke var jeg bare rigtig glad for at arbejde sammen med, så da vi skulle have en opfølgning på teamudviklingsdagene, var det oplagt at ringe til Rikke og spørge, om hun kunne hjælpe mig.”

 

I forbindelse med opfølgningen havde Ulla Frederiksen nogle forbehold, for det kan let blive nogle lidt sprængfarlige emner, man kommer til at berøre i sådan en proces.

 

”Men jeg oplevede, at Rikke var kanon-god til hele tiden afstemme processen med mig. Vi diskuterede, hvilken plan vi skulle bruge, og om vi nu satte gang noget, som var unødvendigt, eller som kunne risikerer at udvikle sig til noget, vi ikke kan styre.”, forklarer hun og fortsætter: ”Rikke var rigtig god til at fremme en oplevelse af, at man kan tale om noget, som faktisk kan være enormt besværligt, på en måde som er til at håndtere, og som giver værdi i forhold til, hvad skal vi fremadrettet.”

 

Fokus på opgaven

”Vi holdt hele tiden fokus på opgaven og på hele den systemiske tænkning. Den her tankegang om, at ’det er jo ikke mig, der er noget i vejen med, men der kan være nogle ting i forhold til den måde, vi arbejder sammen på som gør det besværligt’.”

– siger Ulla Frederiksen.

 

Hun er særligt imponeret over, hvordan processen blev styret:

”Der var masser af steder, hvor jeg godt kunne blive forledt til gå en anden vej, men her er Rikke virkelig skarp. Det har skabt mest værdi for os, at alle teams gik derfra med aftaler. Både om, hvad de ville, hvad deres næste mål var, og hvordan de ville arbejde videre med det. Det var rigtig fedt.”

 

Vi havde en kompetent guide

Medarbejderne er også glade for processen, fortæller Ulla Frederiksen:

Jeg har ikke hørt fra nogen af medarbejderne, at de har oplevet sig grænseoverskredet. Alle har været glade for det – og det er faktisk lidt usædvanligt for sådan en stor personalegruppe. For vi har også talt om det, der er svært.”

 

Måden, hvorpå Rikke Kajhøj formåede at cirkulere i teamene og tune ind på, hvad de meget forskellige teams havde brug for, har imponeret.

 

”Nogle af mine medarbejdere har efterfølgende sagt, at de to dage ikke føles som særlig lang tid – og at de følte sig kompetent guidet. Det tænker jeg var rigtig flot at kunne, når det jo egentlig ikke er nogle mennesker, Rikke kender.”

– forklarer Ulla Frederiksen.

 

Jeg var fuldstændig tryg

Når en stor proces skal søsættes, går der helt naturligt nogle tanker gennem hovedet på en leder. Det kan Ulla Frederiksen skrive under på.

 

”Lige meget hvor vi i arbejdsgruppen endte henne, handlede det om, at vi skulle blive bedre til at få sagt nogle af de svære ting til hinanden på en konstruktiv måde. Vi skulle snakke kommunikation og relationer. Jeg overvejede da at trække en ind, der arbejder i en mere terapeutisk retning. Men i sidste ende tænkte jeg, ’nej, det er ikke det vi skal’.”

 

Ulla Frederiksen fortsætter:

”Vi skal holde det på arbejdsdelen, og her var jeg tryg ved at bruge Rikke, for jeg havde jo oplevet, at Rikke kunne være i en proces, hvor fokus var på løsningen. Jeg var tryg ved, at hun forstod, hvad det var, der blev omdrejningspunktet. Vi skulle jo ikke sidde og græde, vi skulle faktisk grine og have det sjovt, og så skulle vi opleve at lykkedes med nogle ting.”

 

Fokus på opgaven og anerkendende mennesketilgang

Ulla Frederiksen anbefaler gerne Go’Proces til andre, faktisk har hun lige givet Rikke Kajhøj til en af sine tidligere kolleger.

 

”Jeg har oplevet at have en proceskonsulent, som var rigtig god til at arbejde sammen med mig og afstemme, hvad der skulle til. Hun formåede at arbejde med nogle potentielt sprængfarlige emner på en enormt professionel og respektfuld måde. Fokus var på opgaven samtidig med, at der selvfølgelig var en anerkendelse af, at vi er mennesker, som spiller ind i en organisation.”

– siger Ulla Frederiksen.

 

Hendes medarbejdere er helt enige:

”Rikke er et usædvanlig dejligt menneske at arbejde sammen med og god til at afstemme med os, hvad vi har brug for i situationen.”

 

Derfor ligger det da også ligetil at ringe til Rikke Kajhøj og Go’Proces næste gang Ulla Frederiksen står med en proces.

 

”Nu har jeg oplevet, at hendes kompetence spænder vidt. Jeg oplevede Rikke undervise – og det var hun skidegod til. Som konsulent er hun jo fabelagtig i forhold til at håndtere procesdage og til at skifte mellem alvor og behovet for at lette stemningen med en lille leg. Jeg har bare været så glad for oplevelsen, og jeg kommer helt sikkert til at bruge Go’Proces igen.”

– slutter Ulla Frederiksen af.

Reference fra kunder

Vi har nu redskaberne til selv at køre processen videre

“Go’Proces har bidraget til at sikre, at centeret har udviklet sig i overensstemmelse med de gældende politiske pejlemærker og de ledelsesmæssige værdier, der blev udstukket. Opgaven for Mia var især at understøtte ledelsen og at være min direkte sparringspartner”

 

Claus Nickelsen, Århus kommune

LÆS MERE

Udtalelse CME – Staben og den overordnede organisation

Centerchef (nu tidligere)Claus Nickelsen, Center for Miljø og Energi udtaler:

”I perioden august 2014 til august 2015 har Center for Miljø og Energi haft et tæt og godt samarbejde med Go’Proces. Mia Søiberg har i den forbindelse haft et tæt samarbejde med ledelsen om udviklingen af centret, og Christina Gamborg har udført opgaver i den forbindelse.”

 

 

Go´Proces´ overordnede opgave har været at hjælpe med at etablere det nye center i Teknik og Miljø; Center for Miljø og Energi, bestående af 750 medarbejdere. Opgaven har bestået i at etablere sammenhængskraft og synergi i de mange forskellige faglige områder.

 

 

Go’Proces har bidraget til at sikre, at centeret har udviklet sig i overensstemmelse med de gældende politiske pejlemærker og de ledelsesmæssige værdier, der blev udstukket. Opgaven for Mia var især at understøtte ledelsen og at være min direkte sparringspartner.

 

 

Go´Proces har været aktive i at initiere og drive organisatoriske udviklingsprocesser målrettet ledelsen. Herunder synliggørelse af organisationskultur, kerneopgaven og synlig ledelse.

 

 

Centerets og mit samarbejde med Go’Proces har været berigende og holdet har efterladt synlige spor ud i organisationen. Organisationen er ikke kommet i mål endnu, men vi fik hjælp til at starte en proces, og vi har nu i højere grad redskaberne til selv at køre processen videre”.

Hvilken forskel en proceskonsulentuddannelse hos Go’Proces har gjort

“På uddannelsen fik jeg nye, skarpe metoder, et teoretisk fundament, blev inspireret af de andre deltageres praksis i vores gruppearbejde og blev klog på hvorfor jeg ofte lykkes godt i mine egne processer”

 

Lisbeth Støttrup,  Viborg Kommune

LÆS MERE

Tidligere PKU deltager Lisbeth Støttrup fra Viborg Kommune fortæller her om, hvilken forskel en proceskonsulentuddannelse hos Go’Proces har gjort for hendes organisation og dennes kerneopgave:

 

Hvad var det på uddannelsen, der fik dig til at ændre praksis?

”Det var egentlig mest bare mere bevidsthed omkring tingene”

 

Jeg er praktiker der har lavet processer i mange år, dog uden et teoretisk fundament. På uddannelsen fik jeg nye, skarpe metoder, et teoretisk fundament, blev inspireret af de andre deltageres praksis i vores gruppearbejde og blev klog på hvorfor jeg ofte lykkes godt i mine egne processer – så bevidste valg af procesmetoder, gjorde en stor forskel for mig og har øget min mangfoldighed.

 

Jeg fik kvalificeret min praksis og lærte hvordan jeg kunne gøre mere af det der virkede, variere processerne eller justere og gøre noget andet…

 

Jeg fik øje på og bekræftet, hvor meget mere mening det giver at arbejde processuelt og skabe dialog, når man formidler teori eller budskaber i det hele taget.

 

For borgerne, er det også bare nemmere at tage et medansvar, når man er involveret i proces i stedet for at være tilskuer til formidling. De bliver bedre til selv at mærke, hvad der er vigtigt for dem og hvad der ikke er, overføre det til deres eget liv og skabe mening og ejerskab til det der foregår i og uden for rummet.

 

Det gør rummet meget mere ligeværdigt. Jeg har jo tiltro til, at de har ligeså meget viden om tingene som jeg har. Og når vi snakker om det sammen, gør vi hinanden bedre.

 

At arbejde med og formidle via proces, dækker i min optik simpelthen de grundlæggende behov som menneske. At opleve at man som borger bliver set og hørt, at man er en del af et socialt fælleskab og man føler sig kompetent, og anerkendt som ressourcestærk, selvom man er jobsøgende, langtidssygemeldt osv. Det vækker indre motivation og engagerer vores borgerere til handling og det er dét, der gør en forskel når de skal i arbejde igen.

 

 

Hvilke konkrete ting har ændret sig i organisationen og dit daglige arbejde?

Vi formidler stort set ikke længere, uanset om det er smertehåndtering, sygemelding eller lignende. Nu arbejder vi med processer, hvor ligeværdig dialog sammen med borgerne gør en forskel.

 

Det har også udviklet en ny, og markant stærkere kultur, som på trods af en nylig fusion gjorde, at vi kunne hjælpe vores nye kollegaer til at adoptere den her kultur.

 

Jeg mener bestemt, at vi er blevet meget mere modige til at ændre vores arbejdsgange, hvis vi kan se at det giver mening i mødet med borgerne. Vi er også blevet bedre til at kigge på os selv udefra og evaluere vores arbejde sammen.

 

Vigtigst af alt, så er der skabt en lyst til at prøve nyt af, arbejde mere og mere med proces. Vi spørger nu os selv, hvorfor vi gør som vi gør, skaber en tydelig vision og støtter hinanden i at være modige”.

 

Lisbeths leder Lone Barrett tilføjer:

Vi tør nu at kaste os ud med en god rammesætning og det er nemmere at vikariere på hinanden. Og vi er blevet rigtig godt til at holde alle vores delprocesser op imod kerneopgaven. Generelt set giver det os en stærk organisation og vi prøver at blive ved med at sparre med hinanden, gøre hinanden endnu bedre som kollegaer og holde os selv og de andre oppe på beatet.

“Det er blevet et generelt kompetenceløft og vi kan nu undervise hinanden i stedet for at bruge penge på ekstern kursus/efteruddannelse”.

 

Hvordan gør dine proceskompetencer en forskel for de borgere/brugere du er mest i kontakt med?

Lisbeth fortæller:

”Jeg oplever at borgeren føler sig set og hørt, og får dækket et grundlæggende behov og får tændt en indre ild og motivation. Det øger i den grad handlingskraften hos den enkelte. Blandt andet fordi nogle af de processer vi sætter i gang skaber stærke relationer imellem borgerne og os, og det er bare essentielt i samarbejdet. Tilliden til, at vi gør vores bedste for at hjælpe dem kombineret med troen på, at når vi samarbejder gør vi hinanden bedre.”

 

Har det du har gjort anderledes påvirket organisationens overordnede opgave hensigtsmæssigt? Og hvordan?

Det er uden tvivl en stærkere måde at møde andre mennesker på. For jeg er som procesleder ansvarlig for rammerne for dagen, imens deltagere er med til at sikre at indholdet er relevant for dem. Og dét er en ny kultur her hos os. Det er blevet vores overordnede tilgang til alt det vi gør.

 

Lone Barrett tilføjer:

”Vi oplever at vi som ledere er med til at gå forrest, også mht. procesfacilitering, så det er en metodetilgang der går igen igennem hele organisationen. Vi bruger det fordi vi kan se at det giver mening for os, for løsningen af kerneopgaven og for borgeren. Og det gør det, fordi det virker!”

 

Hvad er dit bedste råd til andre der gerne vil have en øget procesfaglighed?

Gå i gang, prøv det af, det er slet ikke så svært, men det gør en kæmpe forskel.

 

Det er altså med til at øge tilfredsheden for så mange mennesker, og møder du modstand, så lav en proces på det. Det er enormt befriende både for dig og for de mennesker du skal være nyttig overfor.

 

“Da jeg holdt op med at tro, at jeg var den kloge, gik det op for mig hvor meget jeg kunne lære af andre mennesker. Jeg blev oprigtigt nysgerrig, og det har åbnet så mange nye verdener for mig.”

 

Lisbeth Støttrup, proceskonsulent og projektmedarbejder i Job & Velfærd, Viborg Kommune

Plads til de nødvendige diskussioner

”Det var et projekt under et markant tidspres og mange skift i forudsætningerne, og uanset hvilket nyt eller forandret vilkår Go’Proces Gustav blev præsenteret for, spillede han konstruktivt med”

 

Louise Sølvberg Dalsgaard, Københavns Kommune

LÆS MERE

Chefkonsulent Louise Sølvberg Dalsgaard fra HR-Udvikling i Teknik- og Miljøforvaltningen (TMF) i Københavns Kommune

 

Udtalelse om oplevelse med Gustav Friberg:

TMF hyrede konsulent Gustav Friberg fra Go’Proces til at hjælpe med at udvikle et nyt revideret koncept
for ledelsesevaluering og efterfølgende til at gennemføre evalueringen af koncernledelsen i forvaltningen.

 

Opgaven var mange facetteret og havde forskellig karakter i de forskellige dele af projektet. Gustav navigerede sikkert i de mange forskellige roller undervejs.

 

“Det var et projekt under et markant tidspres og mange skift i forudsætningerne, og uanset hvilket nyt eller forandret vilkår Go’Proces, Gustav blev præsenteret for, spillede han konstruktivt med. Gustav var proceskonsulent på et indledende seminar for projektgruppen og var efterfølgende underviser på uddannelsen af interne evalueringskonsulenter.”

 

Gustav hjalp os til at holde fokus på opgaven, samtidig med at han skabte plads til de nødvendige diskussioner. Han var hele tiden meget gennemsigtig i sine procesovervejelser og de valg han traf på gruppens vegne, hvilket gjorde at vi som projektledere var trygge ved processen.

 

Gustav mestrer at skabe en god og konstruktiv stemning i de grupper han faciliterer, selv når der er mange og modstridende meninger i rummet.

 

Gustav har været en super sparringspartner i forhold til at styre processen for konceptudviklingen sikkert i mål og, gennem 4 undervisningsdage, at klæde interne evalueringskonsulenter på til at gennemføre evalueringen.

 

Gustav arbejdede rigtig godt på alle niveauer i organisationen og altid i tæt samarbejde med forvaltningens
interne konsulenter. Jeg vil til enhver tid anbefale Gustav som proceskonsulent, underviser og sparringspartner.

Det blev til et intenst kursusforløb over et halvt år

“Da jeg oprindeligt efter en markedsundersøgelse og anbefalinger fra mit netværk, kontaktede Go’Proces blev jeg først mødt af en professionel screening af mine ønsker og et tilbud om forskellige undervisere, der kunne passe til mine ønsker.

Det var ikke en oplevelse af salg for enhver pris. Efter valg af underviser Rikke Kajhøj, var hun vores primære kontakt og den vi havde alle indholdsmæssige samtaler med. Det gav konsistens og var nemt”

 

Tina Buchtrup Pipa, DR Arkiv

LÆS MERE

I DR fik vi skræddersyet en uddannelse over 5 fulde dage til i alt 45 deltagere, fordelt på to hold.

Med afsæt i Go’Proces Proceskonsulentuddannelse (PKU) skar vi innovationsmodulet fra, så det passede til, hvad vi gerne ville fokusere på og havde af tid at investere i en uddannelse, der inkluderede så mange medarbejdere.

 

Det blev til et intenst kursusforløb over et halvt år, med læringsmakkere, øvelser ind i mellem undervisningsdagene og afsluttende eksamen (5 ECTS) i diplom i ledelse.

 

Vi ville blive bedre til at samarbejde og lede processer på tværs, få mere ud af, at vi er et hus fyldt med dedikerede og kreative ressourcer inden for teknologi, service, redaktionelt og produktionelt arbejde.

 

Det var en pointe i sig selv, at vi samlede en bredt sammensat gruppe. Der var deltagelse fra underdirektørniveau til medarbejdere, mellemledere, professionelle/erfarne projektledere til medarbejdere med kun beskeden erfaring som projektdeltagere. Desuden fra flere forskellige direktørområder.

 

Denne mangfoldigheds udfordring kunne underviseren fra Go’Proces dels sætte sig hurtigt ind i på et tilpas niveau og integrerede på bedste vis i undervisningen og gruppearbejdet ved at anvende de mangfoldige erfaringer og samtidig være i stand til at afbøde/regulere for de magtstrukturer/relationer der var uden for undervisningen.

 

Go’Proces var meget fleksible til at kunne rumme ændringer på de to hold og i indhold og samtidig udviste de en stor faglig sikkerhed ved også at insistere på at holde fast i undervisningselementer som giver størst forankring af læring.

 

Den tilsvarende faglighed oplevede jeg, da jeg oprindeligt efter en markedsundersøgelse og anbefalinger fra mit netværk, kontaktede Go’Proces. Her blev jeg først mødt af en professionel screening af mine ønsker og et tilbud om forskellige undervisere, der kunne passe til mine ønsker. Det var ikke en oplevelse af salg for enhver pris.

 

Efter valg af underviser Rikke Kajhøj, var hun vores primære kontakt og den vi havde alle indholdsmæssige samtaler med. Det gav konsistens og var nemt.

 

Jeg kan på det varmeste anbefale Rikke Kajhøj til alle arbejdspladser, der ønsker at styrke deres procesarbejde, og få bedre samarbejdskompetencer.

 

Rikke er vidende, og up to date på teorierne. Hun har fuldstændig styr på sit stof. Samtidig er hun meget åben og engageret. Vores efterfølgende deltagerevaluering bekræfter dette billede.

 

Vi afsluttede kurset lige inden sommeren 2015, så tiden må vise om, vi med kurset har gjort en forskel. Men blandt deltagerne er der virkelyst og trang til at prøve de nye kompetencer af og de er mange om at minde hinanden om det.

 

Desuden har vi samtidig brugt tid i ledelsen på at adressere ”effektiv efteruddannelse”. Blandt andet gennem bøger om emnet fra Go’Proces.

 

Vi har således aftalt nogle rammeprocedurer for at sikre en plan for hvordan alle der kommer på kurser og konferencer får forankret indtryk og ny viden ind i praksis- hverdagen.

 

Det kan ikke undervurderes at det er tidskrævende at blive bedre – med Go’Proces som partner bliver man både hjulpet og
udfordret på vejen.

En mulighed for at udfolde min nye viden

”Kurset Proces i Praksis har lært mig, at det ikke er svært og at jeg er god til det. Procesfacilitering behøver ikke at være stort, svært eller kræve lang tids forberedelse”

 

Trine Laursen, Vejle Kommune

LÆS MERE

Trine Laursen, Administrativ konsulent i direktionssekretariatet i Vejle Kommune.

 

Oplevelse med kurset Proces i Praksis:

”Kurset Proces i Praksis har lært mig, at det ikke er svært og at jeg er god til det.”

 

Procesfacilitering behøver ikke at være stort, svært eller kræve lang tids forberedelse. Kurset har fået mine øjne op for, hvad den rette proces og facilitering kan give af muligheder til et projekt eller en opgave med ganske få midler og kort tid.

 

Min erfaring er, at det er svært at komme hjem og få lov at arbejde med det tillærte i en organisation, hvor der har været mange processer igennem mange år og hvor langt de fleste er konsulenter og facilitatorer. Dog vil Proces i Praksis naturligt
komme ind i de projekter jeg arbejder med eksternt, så der får jeg lov at udfolde min nye viden.

Jeg er en gammel rotte i faget og kan være tilbøjelig til at planlægge på rutinen

”Forløbet har været en blanding mellem teori og øvelser, hvilket har været super godt, da det har givet anledning til gode drøftelser og megen grin. Jeg kan anvende, hvad jeg har lært i såvel små møder som store processer”

 

Anne Lerche Nordlund, Middelfart Kommune

LÆS MERE

Projektkonsulent, Middelfart Kommune, Børn-og Unge Fritidsforvaltningen

 

Anne Lerche Nordlund udtaler:

Jeg har deltaget i Proces i praksis, som er et intensivt forløb om, hvordan man tilrettelægger gode og spændende processer i praksis.

 

Jeg er en gammel rotte i faget og kan være tilbøjelig til at tilrettelægge projekter og processer på rutinen. Det har derfor været godt for mig at få opfrisket/lært nye måder og metoder til at gennemføre et projekt eller en proces på, så det for procesdeltagerne bliver varieret og spændende.

 

Forløbet har været en blanding mellem teori og øvelser, hvilket har været super godt, da det har givet anledning til gode drøftelser og megen grin.

 

“Jeg kan anvende, hvad jeg har lært i såvel små møder som store processer.”

udtalelser og referencer fr vores kunder

Det afspejles meget tydeligt i undervisningen

”Go’Proces kommer ikke bare med en hyldevare. De er knivskarpe på processer og er gode til at gøre det, de selv underviser i.  Så både i forarbejdet og undervejs i forløbet fungerer de som rollemodeller, og det lykkes de med” 

 

Diana Vig Lehmann, Viborg kommune

LÆS MERE

Go’Proces har en formidabel evne til at forstå os

Go’Proces har gennem flere år gennemført en proceslederuddannelse internt i Viborg Kommune.

”For et års tid siden begyndte vi at kigge på, om vi kunne lave kurset kortere og endnu mere skræddersyet, men stadig med fokus på procesledelse.”

– siger Diana Vig Lehmann, Udviklingskonsulent hos Viborg Kommune.

 

Vi kan nå endnu bredere ud

En af årsagerne til, at Viborg Kommune ønskede et kortere forløb, var en oplevelse af at have nået mætningspunktet for den store proceslederuddannelse. Samtidig var der stadig efterspørgsel efter en optimering af processuelle kompetencer i organisationen. Resultatet blev et forløb, der både er mere kondenseret og har en bredere appel i organisationen.

 

”Jeg fulgte med på det første forløb, som blev udbudt til vores PPL – Pædagogisk Praksis og Læring. Det fungerede rigtig godt at få rammesat proceskompetencer hos vores nøglemedarbejdere, der har en koordinerende specialistfunktion.”

– forklarer Diana Vig Lehmann.

 

Medarbejderne har selv efterspurgt netop processuelle kompetencer, så derfor lå det ligefor at strikke et forløb sammen, der fokuserer på, hvad medarbejderne skal have fokus på i processen – foruden deres faglighed.

 

”Kombinationen af at bruge rummet og koble deltagernes egen praksis på, i så høj grad som Go’Proces gør, oplever jeg fungerer rigtig godt. Det er selvfølgelig altid op til deltagerne selv at gå hjem for hver gang og vide, hvad man vil prøve af inden næste gang – det kan jo aldrig blive Go’Proces’ ansvar, at man får det gjort – men rammerne er i hvert fald sat for det.”

Vi får meget mere end en hyldevare

Set fra min position i HR, hvor jeg er med til at planlægge de skræddersyede forløb, oplever jeg, at Go’Proces’ konsulent Gustav Friberg har en formidabel evne til at koble sig på vores organisation og forstå, hvad vi efterspørger.

 

“Gustav investerer meget forarbejde i at sætte sig ind i organisationen og arbejdsflowet i den enkelte afdeling. Det afspejles og adresseres meget tydeligt i undervisningen, at det handler om dem, der er på kursus”

– fortæller Diana Vig Lehmann.

 

”Go’Proces kommer ikke bare med en hyldevare. De er knivskarpe på processer og er gode til at gøre det, de selv underviser i. Så både i forarbejdet og undervejs i forløbet fungerer de som rollemodeller, og det lykkes de med.”

– afslutter Diana Vig Lehmann.