Interim-ledelse, er ekstra hænder udefra, når det brænder på
Behov for kontinuerlig, sikker drift er den typiske årsag til at indsætte en leder for en periode.
Behov for kontinuerlig, sikker drift er den typiske årsag til at indsætte en leder for en periode.
Dagligdagen kan være udfordret af sygdom, dødfald, akut krise, konflikter, afskedigelse og/eller politisk pres – og hvis der skal rekrutteres, tager det tid at finde og ansætte den rette kommende leder. I de måneder der går, inden nye kræfter er på plads, kan interim-ledelse være alternativ til en konstituering.
En interim-leder fra Go’Proces har erfaring med det område I arbejder med– og erfaring med ledelse. Interim-lederen kan gå direkte ind og overtage en ledelsesopgave – og fokus vil være at sikre driften, trivslen – og måske lave en oprydning eller forandringen så det bliver nemmere at lande i stolen for den kommende blivende leder.
Samarbejdet med nærmeste øvre ledelse samt den ledergruppen interim-lederen er del af vil være tæt. Det er vigtigt at alt der gøres under interim-leder-perioden er loyalt og hjælpsomt i forhold til den igangværende daglige drift og forhold til de strategiske indsatser der er i gang.
Interim-ledelsesforløb kan strække sig fra 3 uger til 1 år. Vores mest almindelige ydelse er 3-4 måneder.
Når I vil undersøge om interim-ledelse er en mulighed for jer arrangerer vi hurtigt et møde mellem 2 konsulenter fra Go’Proces og de involverede hos jer. Mødet varer et par timer og på mødet afklarer vi jeres situation, behov – og om vi, bordet rundt, mener at vi er et godt match.
Vi kommer 2 til mødet med jer fordi det kan give jer et indtryk af hvem der kunne løse opgaven – og fordi vi altid laver back-up. Sender vi en interim-leder til jer, har vedkommende et bagland i Go’Proces, der kan hjælpe, sparre og sikre at opgaven løses sikkert.
Når beslutningen om at vi skal være en del af ledelsesopgaven er taget, går tingene ofte hurtigt.
Vi oplever at vi bliver venligt, men afventende modtaget og at vi først bliver accepteret som ledere af medarbejderne, når vi viser vores dagligdags værd. Til gengæld oplever vi også en stor interesse for samarbejdet og for at få det bedste ud af situationen.
Vi afholder løbende afstemmende møder med øvre indkøbende ledelse og lederkollegerne. Møderne kommer hurtigt til at handle om den egentlige opgaveløsning og den daglige ledelse i organisationen. Vores fokus vil være at finde løsninger der er i overensstemmelse med jeres organisation.
Men ud over det kan I få noget ekstra ud af at have ”gæster”. I kan både få indsigt og dialog om vores oplevelse jeres organisation og ledelsesarbejde – og vores bud på løsningsmodeller, som vi har set virke andre steder i landet. Vi kan også lave aftaler om at vi afprøver nye tiltag hos jer, når vi nu alligevel er i gang.
Forløbet afsluttes når der er overdraget til den blivende leder. Nogle gange foregår overleveringen glidende, opgave for opgave. Det giver den blivende leder ro til at komme på plads. Andre gange laver vi en skæringsdato ved den blivende leders opstart, og lederen er så blevet klædt godt på af os på møder inden da. Vi aftaler ofte at vi står til rådighed i en periode efter forløbet så intet falder mellem 2 stole.